21 kaarsjes! - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu 21 kaarsjes! - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu

21 kaarsjes!

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

21 September 2014 | Indonesië, Gianyar

Inmiddels zit ik hier alweer drie weken en ik ben al aardig gewend. De weken gaan super snel voorbij door alle indrukken en belevenissen, ik heb deze week ook weer van alles meegemaakt.
Vorige week vrijdag vertrokken we 's ochtends vroeg in de auto naar het noorden van Bali. De eigenaar van de Warung, Kadek, had voor ons (zes meiden) een hele mooie route naar het noorden van Bali uitgestippeld en een programma gemaakt voor twee dagen.
De eerste stop was bij een Monkey Forest, een prachtig bos met een tempel waar zo'n 600 apen leven. Het bos was erg bijzonder, de bomen waren allemaal kaarsrecht. De volgende stop, afgezien van de korte tussenstopjes om foto's te maken van het prachtige uitzicht, waren prachtige rijstvelden tussen de bergen. Veel verschillen in kleuren en stadia in het groeiproces.
Na een stukje te hebben gereden zijn we gestopt bij de Tabanan tempel. Dit is een tempel die in een meer ligt tussen de bergen, de tempel ligt helemaal onder water, normaal gesproken dan. Helaas stond het water erg laag toen wij er waren, waardoor de tempel gewoon op het droge stond. Nog steeds was het een prachtig plaatje zo tussen de bergen. Tegenover de tempel hebben we heerlijk geluncht met een prachtig uitzicht over het meer en de bergen.
De laatste stop voor de eindbestemming was een waterval, deze stond eerst niet op het programma, maar we konden het niet laten om hier nog even te stoppen. Eerst moesten we een stukje lopen, waarbij we flink de beenspieren hebben getraind, waarna we bij de mooie waterval aankwamen.
De eindbestemming van deze dag was Lovina, helemaal bovenin Bali. Hier hebben we een hotel gezocht en zijn we vervolgens naar het strand gegaan om de zonsondergang te bekijken en heerlijk aan het strand te eten.
Zaterdag moesten we er nog eerder uit, zelfs voor zonsopgang. (de zon kwam op om 06:15 uur) We gingen in een vissersbootje de zee op om de zonsopgang en dolfijnen te bekijken. Vervolgens gingen we weer wat dichter naar de kust om te snorkelen, we hebben de mooiste en kleurrijkste vissen gezien tussen het koraal, erg mooi! Helaas kan ik toch niet zo goed tegen auto, boot en vliegreizen, dus was ik best misselijk geworden. We hebben even een paar uur rustig aan gedaan bij het zwembad en we zijn vervolgens weer terug gegaan in de auto. Onderweg zijn we nog gestopt bij een waterval, waarna we weer terug zijn gereden naar Keramas. Een erg leuk, maar vermoeiend weekend.
Helaas moest er ook gestudeerd worden, dus zondag hebben we even een studiedagje ingelast.
Maar niet getreurd, want maandag was m'n verjaardag!
Erg vreemd om niet bij je familie en vrienden te zijn, maar zo'n verjaardag als deze zal ik nooit meer vergeten. Ik heb m’n verjaardag ’s avonds op traditionele Balinese wijze gevierd. Na de lessen gingen we met alle vrijwilligers en de staff van het Learning Center koken en eten, daarna hebben we samen een paar liedjes gezongen. Na het zingen kwamen de taarten en cadeautjes en daarna kwam een echte Balinese traditie: Ik werd bekogeld met ei, meel, water, taart, cola en nog veel meer! Het idee hierachter is: de jarige zo vies mogelijk maken. Nou, vies was ik wel! De dag erna heb ik m’n kleren weggebracht om te laten wassen en m’n shirt is niet meer schoon geworden. Wel was het een geweldige verjaardag!
Na vier dagen lesgeven en vrijdag nog een dagje studeren zijn we vrijdagavond naar een waterval in de buurt geweest. Om bij de waterval te komen moesten we wat stenen en riviertjes over, maar het was een mooie waterval, waar we ook nog hebben gezwommen. Bij de terugweg bleek echter wel dat het een pechweekje was. Nadat ik een paar dagen ziek was en er donderdag twee vrijwilligers door hun enkel gingen, ging Maileen vrijdag door haar enkel. Gelukkig is het meegevallen en loopt ze er nu weer aardig goed op.
Gisteren (zaterdag) zijn we weer met vier meiden in de auto met Kadek een dagje weg geweest. Als eerste zijn we bij de koningsgraven van Gunung Kawi geweest. We moesten hier erg veel trappen lopen en het was bloedheet door de zon, maar het was een prachtige plek! Hierna zijn we doorgereden naar de Gunung Batur, de vulkaan op Bali. Hier hebben we geluncht met een super uitzicht over de vulkaan, de bergen en een meer. Als laatste zijn we nog naar een tempel geweest waar we in het heilige water een wens konden doen, ook is in dat water een fonteintje dat ervoor zou zorgen dat je geen boze dromen meer zal hebben. Het was erg bijzonder om dat mee te maken en om te zien hoe iedereen daar offertjes neerlegt en gebedjes doet.
’s Avonds zijn we met een groep van zes op de scooter naar Dalung gereden waar we een welkomstfeestje hadden bij onze begeleider hier op Bali, waar ook allemaal andere studenten waren.
Omdat het best wel een eindje rijden was zijn we daar blijven slapen. Vandaag zijn we naar Seminyak geweest, waar we heerlijk de dag op het strand hebben gelegen. Tegen vier uur zijn we weer op de scooter gestapt naar de Tanah Lot tempel om de zonsondergang te bekijken, dit blijft toch wel een bijzondere plek. Nu zijn we weer heerlijk ‘thuis’ en zijn we weer klaar voor een nieuwe lesweek, de derde alweer!
Eerst even lekker slapen, want inmiddels is het hier alweer avond en het was weer een vol weekend vol belevenissen. Slaap lekker!

• 23 September 2014 - 23:47

Vatie:

Onvoorstelbaar. zoveel indrukken en belevenissen in zo'n korte tijd. Dit is optimaal genieten en profiteren van de beschikbare tijd. In een woord geweldig. Een bijzondere verjaardag, dat wel en ook zeker voor ons.

• 26 September 2014 - 17:06

Marcel Haagsma:

Ha Dorieke,

Geweldig om ook jouw verhaal te lezen! We houden contact en tot ziens binnenkort op Bali!

Groeten aan de andere drie studenten.

Vriendelijke groet,

Marcel Haagsma