Time flies! - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Dorieke Drenth

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

08 Oktober 2014 | Indonesië, Gianyar

Time flies! Zoveel belevenissen en zoveel ervaringen, de dagen vliegen voorbij. Het tijdbesef is echt helemaal weg. We doen hier zoveel leuke dingen en elke dag beleven we van alles, dat ik de helft vergeet. Gelukkig schrijf ik per dag op wat ik heb gedaan!

Het is vooral ook erg leuk om veel met locals te doen, zo zie je net even wat meer dan gewoon als toerist. We doen vooral veel met de meiden van de staff. Vorige week dinsdag hebben we gezellig samen een film gekeken en woensdag zijn we naar Taman Nusa geweest. Dit is een park waar delen van Indonesië in het klein zijn nagebouwd, allerlei huisjes in de verschillende bouwstijlen. Ook kon je hier dingen van de cultuur zien, zo heb ik meegedaan met een traditionele dans en een dans waarbij je met schoteltjes in je handen moest dansen. Erg grappig om te doen, vooral als de Balinezen zeggen dat je het best goed doet. (al zag het er volgens mij echt niet uit) Het was erg mooi om in dit park rond te lopen, al was het wel erg warm, zelfs de Balinese meiden liepen te zweten toen we aan het einde een flinke bult op moesten lopen.

Donderdagavond gingen we, na vier dagen lesgeven, met alle vrijwilligers en een paar Balinezen, die ook veel voor het project doen, naar een salsabar in Ubud. We waren wel al een beetje laat om echt te gaan dansen, maar we konden er wel gezellig iets drinken met live muziek. En kijken hoe een groep oudere vrouwen helemaal losging op de muziek, na volgens mij flink wat borrels. Na het betalen kregen we een zwarte stift en we mochten iets op de muur schrijven of tekenen, alle muren in de bar waren vol geschreven. En nu dus ook met wat Nederlandse teksten!

Vrijdagmorgen ben ik samen met Maileen op de scooter naar Gianyar geweest, waar een grote supermarkt zit waar je echt van alles kunt kopen. Eten, kleding, schoenen, helmen, make-up, sieraden, speelgoed, noem maar op. ’s Middags zijn we samen met Novy, een van de meiden van de staff, naar Komune geweest om te zwemmen. We hebben hier zwemles gegeven aan Novy. (ja, een meid van 23 die niet kan zwemmen) De grootste lol had ze om zichzelf en na ieder baantje moest ze even weer uitrusten. Het was wel een erg gezellige middag.
’s Avonds gingen we met alle vrijwilligers en de staff samen koken en eten als afscheid van een van de vrijwilligers. Ik begon met knoflook pellen en bij de vraag hoeveel ik moest pellen, kreeg ik het antwoord dat ik alles moest doen. Een zakje met zes bolletjes knoflook! Hierna moest ik een mengsel van knoflook, peper en ui gaan stampen. Ik stond hier aardig boven te huilen van de prikkende ogen, maar het eten was heerlijk!

Zaterdag zijn we ’s ochtends naar een ceremonie op een schooltje in de buurt geweest en ’s middags naar een ceremonie op Slukat. Bij de ceremonies werd de god van de wijsheid geëerd, daarom werden de ceremonies ook vooral op scholen gehouden. ’s Avonds zijn we met alle vrijwilligers naar de avondmarkt in Gianyar geweest om te eten, we hadden een bord vol eten en een flesje drinken voor maar 2 euro, echt heerlijk eten!

Zondag zijn we met een aantal vrijwilligers naar Uluwatu, een tempel bovenop een berg. Alhoewel de tempel niet zoveel voorstelde, was het uitzicht prachtig! Een hele diepe klif en een oneindige zee! Van tevoren werd je hier gewaarschuwd voor de agressieve apen, maar ik heb misschien in totaal vijf apen gezien. Waarvan er wel een aap een hoed van een chinees afpakte. Tja, moet je ook maar geen hoed op doen als ze je daarvoor al hebben gewaarschuwd. Overal stonden borden waarop stond dat je geen hoeden en zonnebrillen op moest doen en het werd zelfs nog omgeroepen, erg dom! Maar wel grappig om te zien.

Maandag wilden we weer even goed met school bezig voor het lesgeven, het liep alleen iets anders dan gepland. Maileen en ik werden ’s ochtends wakker gemaakt door de meiden van de staff (Lotte was al aan het lesgeven) met de vraag of we mee wilden naar de Bali Zoo, ze hadden nog twee plekken over. Hier was een voorlichting over wat kinderen voor de natuur kunnen doen. De voorlichting was voor het grootste gedeelte in het Indonesisch, maar we konden daarna wel gratis het park in. Maileen en ik wilden hier heel graag een keer heen, dus dit kwam natuurlijk goed uit!

Dus, dan maar dinsdag met school bezig. Niet dus…
Een paar vrijwilligers wilden graag surfen in Seminyak en ze vroegen of we mee wilden, ja natuurlijk! Het surfen was alweer een tijdje geleden, dus we wilden dat wel weer doen. De golven bleken alleen wel iets te hoog voor beginners, want we waren meer bezig met terugzwemmen dan surfen. Ik heb maar 1 keer goed op m’n bord gestaan en verder probeerde ik tegen de stroming in te zwemmen en boven water te blijven. We waren echt kapot na die tijd, maar het was een leuke ochtend. Na de lunch gingen we terug op de scooter en we werden voor de eerste keer aangehouden door de politie, die probeerden geld af te troggelen. Hier bleek wel dat Yayasan (de vrijwilligersorganisatie) een magisch woord is hier, want twee vrijwilligers hadden geen internationaal rijbewijs bij zich en na wat gepraat mochten ze de helft betalen. De les van vandaag: wanneer de politie je aanhoudt, gewoon vertellen dat je voor Yayasan werkt en Engels geeft aan kinderen, dan laten ze je wel gaan.

Vandaag waren we lekker een dagje vrij in verband met Pagerwesi day, een Hindoe feest.
Dus vanmorgen zijn we dan eindelijk even met school bezig geweest. En vanmiddag gingen we paragliden! Iets wat ik al heel lang wilde en nu dan eindelijk kon doen. Eerst gingen we samen op de scooter naar Nusa Dua. En jawel, politie! Na te hebben verteld wat we in Bali doen en wat lief lachen mochten we doorgaan, gelukkig was dit een vriendelijke politieagent. En aangekomen in Nusa Dua konden we dan eindelijk paragliden! Met vijf man werd de parachute in de lucht gehouden en werd ik in het tuigje gehesen en we konden vertrekken. Een heel bijzonder moment wanneer je loskomt van de grond en over de bergen en het strand vliegt. Net of de zwaartekracht weg is. Een prachtig uitzicht en een geweldig gevoel! En ook zeker voor herhaling vatbaar, wat een ervaring! Op de terugweg hebben we nog even wat gegeten in Sanur en nu zijn we weer lekker thuis aan het nagenieten van de geweldige ervaringen.

Morgen nog even een dagje lesgeven en dan is het alweer weekend. Een weekend waarin alweer allerlei leuke dingen staan gepland!