Het grote Bali avontuur - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu Het grote Bali avontuur - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu

Het grote Bali avontuur

Door: Dorieke Drenth

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

22 December 2014 | Indonesië, Denpasar

22 december 2014, vandaag is het dan zover, vanavond om 21:30 uur stap ik in het vliegtuig terug naar het koude Nederland en dan zit het grote Bali avontuur er alweer op. Deze vier maanden zijn echt voorbij gevlogen! Ik heb zoveel beleefd, gezien en heel veel lieve mensen ontmoet!
Na het zware afscheid op Slukat drie weken geleden dachten we dat de laatste drie weken heel langzaam voorbij gingen, maar dit bleek niet zo, wat is de tijd snel gegaan!
Na het afscheid van Slukat op zaterdagochtend zijn we zaterdagavond met een groep vrijwilligers naar Kuta geweest, onze laatste avond met z’n allen samen. We begonnen de avond met een etentje in Seminyak, wat eindigde in dikke regen- en onweersbuien. Na een taxiritje met vier mensen op de achterbank en een stukje rennen (poging tot, de stenen waren spekglad) kwamen we kleddernat aan in een discotheek. De sfeer was er door het slechte weer niet minder op geworden, het was een gezellige avond en we waren zo weer droog. Maar aan het einde van de avond kwam het moment van afscheid nemen, wat toch wel even weer slikken was.
De dagen erna werd wel duidelijk dat het regenseizoen echt begonnen was, elke dag waren er flinke regenbuien van een paar uur die zorgden voor flinke zwembaden op de weg. Die grauwe dagen waren een goede motivatie om met school bezig te gaan, dus ik was elke dag op Stenden te vinden. We gingen de eerste week dus ook niet veel weg op de scooter, maar wanneer we weggingen namen we een prachtige poncho mee, waarin alle Indo’s hier rijden, we vielen niet meer op als blanken tussen alle Balinezen.
In het weekend was het weer gelukkig iets beter overdag, dus we gingen zaterdag winkelen in Kuta. Grappig om te zien dat de winkelcentra versierd waren met kerstverlichting, terwijl hier geen kerst wordt gevierd. Ook kom je even weer tot het besef dat de tijd echt heel snel gaat, we waren ook nog totaal niet in de stemming voor kerst. En ’s avonds mochten we weer terug rijden in de stromende regen..
Gelukkig was het zondag mooi weer, dus we zijn ’s ochtends lekker het zwembad ingedoken. ’s Middags kwamen de meiden van Slukat op bezoek en we zijn samen de stad in geweest, waar we hebben gewinkeld en samen hebben gegeten. Leuk om ze even weer te zien.
En maandag begon weer een week waarin we veel met school bezig zijn geweest. Woensdagmiddag was het even tijd voor een pauze in al het schoolwerk, dus ik ben samen met Lotte naar Slukat gegaan. We zijn samen met Novy en Agung naar Gianyar geweest om een kebaya te kopen. Vervolgens gingen we terug naar Slukat waar we de lessen hebben bijgewoond. Ontzettend leuk hoe enthousiast de kinderen reageerden toen ze me zagen, eerst verbaasde gezichten en vervolgens vlogen ze me in de armen! Sommige meisjes begonnen zelfs te huilen van blijdschap. Het gaf me echt weer energie en een lach die de hele dag niet meer verdween!
Donderdag gingen we na een ochtend school met Anne (ook een oud-vrijwilliger) samen lunchen, omdat ze de dag erna Bali verliet. En ’s avonds wilden we naar de film in Kuta, helaas kun je hier niet altijd vertrouwen op wat op de internetsites staat, de film bleek helemaal niet te draaien op de aangegeven tijden. Dus we gingen maar wat eten en terug naar het hotel.
De vooruitzichten voor het weer van het weekend waren niet zo goed, dus Lotte en Maileen gingen een weekend naar Kuala Lumpur. Lisa en ik hadden geluk, want het was het hele weekend prachtig weer! Op zaterdagochtend gingen we naar Sanur om te snorkelen. In een boot met een glazen bodem werden we naar een goede plek gebracht, het was weer een mooie plek met prachtige vissen. Na het snorkelen besloten we naar een spa te gaan, waar we een massage, gezichts- en haarbehandeling van tweeënhalf uur hebben gehad. We gingen weer heerlijk fris en ontspannen terug op de scooter en op tijd op bed. We moesten namelijk zondagochtend om 6 uur op de scooter naar Slukat. We waren gevraagd om samen met de studenten bomen te gaan planten op de Gunung Batur. Met een groep enthousiaste studenten stonden we vervolgens om 7 uur weer achterin een truck, lekker in de zon en de wind een rit door de bergen. Eenmaal aangekomen bij de vulkaan moesten we een stukje omhoog lopen (het was net of we opnieuw naar de top gingen, maar gelukkig niet) waar we vervolgens allemaal een klein boompje gingen planten.
Na een reis terug van ongeveer twee uur kwamen we allemaal kapot (en ik een beetje verbrand) weer terug op Slukat. En nadat we ’s middags nog even in Komune gingen zwemmen gingen we weer op tijd terug naar het hotel en daar op tijd op bed.
En toen begon alweer de laatste week in Bali. Maandagavond hadden we een sleepover op Slukat, met heel weinig slaap maar vol gezelligheid.
Dinsdag zijn we een dagje naar Ubud geweest waar we een lotusvijver en een olifantentempel hebben bekeken, maar hier was het eigenlijk wel iets te warm voor. En ja hoor, natuurlijk begon het weer te regenen toen we terug gingen. We zijn dus maar doorgereden (in de stromende regen) naar de bioscoop voor de nieuwe film van The Hunger Games.
Woensdag was het gelukkig weer mooi weer, dus we hebben de hele dag in het zwembad bij het hotel gelegen. Nog even bijkleuren zo vlak voordat we weggaan.
Donderdag zijn we op tijd op de scooter vertrokken richting het noorden van Bali, daar zijn we naar het Bali Treetop Adventure park geweest, waar we op een paar meter hoogte in de bomen een parcours gingen volgen. Lopen over touwen, door de bomen slingeren, in netten klimmen, het was een echte work-out vol adrenaline. Helaas begon het natuurlijk weer te regenen, dus we waren helemaal verkleumd toen we terug kwamen in het hotel. Wat helaas leidde tot een verkoudheid.
Na een schooldagje op vrijdag gingen Maileen en ik ’s avonds weer op Slukat slapen. Zaterdag moesten we er om half 5 uit omdat we gingen kijken bij de babi guling, een traditionele varkensslachting en bereiding. In een vies en benauwd hok waar het varken werd geslacht, eten werd gekookt, fruit werd gesneden, de was werd gedaan, kippen stonden, stonden we te kijken naar het ritueel. We hebben ons meerdere keren afgevraagd waarom we dit ook alweer wilden zien, we zijn dan ook een paar keer een beetje duizelig naar buiten gelopen.
Om 9 uur waren we terug op Slukat, waar we nog even hebben geslapen. Nadat we ’s middags nog een paar dingen voor in Nederland hadden gekocht, zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Daar heb ik alvast wat dingen ingepakt, waarna ik op tijd op bed ging, omdat ik nog steeds niet fit was.
Gisteren hebben we de hele dag in het zwembad genoten van de laatste Balinese zonnestralen en ’s avonds afgesloten met een etentje in Seminyak.
En vandaag zit het er alweer op. Een vreemd gevoel dat we vandaag weggaan en dat de tijd zo snel is gegaan. Het voelt nog als gisteren dat we op Schiphol stonden en afscheid namen van iedereen, en morgen staan we daar weer. Ondanks dat het jammer is dat we weer weggaan, is het ook wel heel fijn om iedereen weer te zien en lekker thuis te zijn met kerst en alle verhalen met iedereen te delen. Alhoewel, alle verhalen is natuurlijk niet mogelijk. Ik heb hier zoveel beleefd, het was echt een onvergetelijke ervaring. Iedereen bedankt voor de geweldige tijd!

• 22 December 2014 - 10:44

Jaap En Bertina:

Vanmiddag om 14.30 uur Nederlandse tijd stappen jullie met koffers vol spullen en herinneringen weer in het vliegtuig richting Amsterdam. ....Toen we je weg brachten was het zomer...inmiddels is het hier winter...nou ja, je kunt het beter herfst noemen. Wat zal het weer wennen zijn voor jullie in ons kikkerlandje...maar wat zien we er naar uit om jou weer in onze armen te sluiten en samen Kerst te vieren. We wensen jullie 4tjes een hele goede vlucht toe en tot morgenvroeg op Schiphol.....kan niet wachten!!
    Veel liefs van ons:)