Een druk weekje - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu Een druk weekje - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu

Een druk weekje

Door: Dorieke Drenth

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

04 November 2014 | Indonesië, Gianyar

De tijd vliegt en de afgelopen week was het erg druk op Slukat, dus moeilijk om de tijd te vinden om even een blog te schrijven. Gelukkig is de drukte nu even voorbij, dus tijd voor een nieuwe blog. :)
Na een weekje lesgeven beleefden we op zaterdag 25 oktober toch wel een van de leukste dingen tot nu toe. Om 00:30 uur werden we door Jasper, onze begeleider vanuit de organisatie PURE!, opgehaald om de Gunung Batur, een actieve vulkaan op Bali, te beklimmen. Van tevoren probeerden we nog even te slapen, maar van de spanning voor de klim werd het niet langer dan anderhalf uur. Vervolgens begon om 00:30 uur een autorit van twee uur, waar ik ook geen oog dicht heb kunnen doen. Toch verbaasde het me hoeveel energie ik had bij aankomst bij de vulkaan. Om drie uur begon de klim, bepakt met eten, drinken, zaklampen en warme kleren. Van tevoren denk je: een lange broek en een jas in Bali! Nou, na de lange en zware tocht naar boven bleken die hard nodig te zijn. Iedereen stond op de top van de vulkaan te rillen van de kou. Iedereen was kapot van de klim en het slaaptekort, maar het uitzicht was het zeker waard! Een uitzicht over de Gunung Agung en het Batur Lake, met de opkomende zon, prachtig! Na nog even bij de krater te hebben gekeken, moesten we toch maar weer naar beneden. Naar beneden bleek toch wel iets minder zwaar dan omhoog, we hadden zelfs regelmatig de slappe lach omdat er weer iemand uitgleed. En glijdend naar beneden door al het losse zand, ging de terugweg toch een stuk sneller dan de heenweg. Nadat iedereen weer beneden was, vertrokken we weer in de auto richting Slukat. tijdens die autorit was het al snel heel stil, iedereen lag te slapen in de auto. Rond 11 uur waren we weer terug op Slukat en we doken gelijk ons bed even in. 's Middags heb ik nog even meegedaan met yoga op het strand met alle studenten en 's avonds gingen we lekker op tijd op bed.
Zondag en maandag werden weer ingelast als studiedagen, dus we moesten weer goed uitgerust zijn. Dinsdag kwam onze onderzoeksbegeleider vanuit Nederland op bezoek en vrijdag hadden we een bespreking over onze onderzoeken, dus we moesten nog even goed voor onze onderzoeken bezig. Ook kwam er nog tussendoor dat we moesten oefenen voor de verjaardag van Slukat, die afgelopen zondag werd gevierd, waar ook iedereen een optreden moest doen. Het was dus een drukke week! Na de bespreking op vrijdag hebben we zaterdag maar even een relaxdagje ingelast. Ik ben met vier andere vrijwilligers naar Padang Bai geweest, een prachtig wit strand met heel helder blauw water. Hier hebben we een snorkelset gehuurd en ik ben blij dat we dat hebben gedaan. Je zag echt de prachtigste vissen zwemmen langs het koraal, vissen in allerlei kleuren. Het was net of we in de film 'Finding Nemo' zaten, het was echt een prachtig gezicht.
's Middags zijn we met de studenten mee geweest op bezoek bij een chinese tempel en een moskee in het thema van culturele diversiteit. We werden er wel op een bijzondere manier heen gebracht, met z'n allen achterin een truck. Lekker met een windje en bukkend voor de takken van de bomen, was het toch wel een bijzondere ervaring.
Zondag was dan de dag van de verjaardag van Slukat. De studenten hadden alles mooi versierd en vanaf 17:00 uur begonnen de optredens van de studenten, in groepen werden dansjes en toneelstukjes opgevoerd en liedjes gezongen. Ook wij moesten eraan geloven. Met een rol in de dramavoorstelling, een liedje zingen, een dansje met de vrijwilligers en een dansje met de meiden van de staff had ik een vol programma. Het was wel een leuke dag en alle reacties op onze optredens waren erg leuk! Aan het einde van het programma werd er muziek gedraaid en iedereen stond te dansen op het podium, erg leuk om te zien hoe alle Balinezen, die normaal heel bescheiden zijn, helemaal los gingen op de muziek en de grootste lol hadden!
Na alle drukte van de verjaardag van Slukat zijn we maandagochtend met alle vrijwilligers en twee Balinezen naar de Holy Spring water geweest, een plek waar je kan bidden en jezelf en je geest kan reinigen in de fonteinen met het heilige water. Het was vooral lekker verkoelend bij het hele warme weer. Het is de afgelopen twee/drie weken nog warmer dan normaal, zelfs de lokale bevolking vindt het veel te warm. Dus de verkoeling van het koude water heb je dan wel nodig!
's Avonds was het helaas tijd om afscheid te nemen van Greg, een vrijwilliger uit Frankrijk. Bij zo'n afscheid merk je hoe hecht je hier met elkaar wordt, het voelt echt als familie hier. Ook word je er weer aan herinnerd dat de tijd echt ontzettend snel gaat, hij was hier alweer een maand. En over drieënhalve week verlaten wij Slukat ook alweer! Echt onvoorstelbaar hoe snel de tijd gaat, nog even volop genieten dus!

• 10 November 2014 - 22:24

Tjietska:

Hoi Dorieke,
    Wat beleef je mooie avonturen. Het is leuk dat je deze avonturen met ons deelt. En we kunnen ze ook nog zien door de foto's. We wensen jou nog hele leuke weken op Bali. Tot ziens. Groetjes Tjietska