De eerste lessen - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu De eerste lessen - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Dorieke Drenth - WaarBenJij.nu

De eerste lessen

Door: Dorieke Drenth

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

11 September 2014 | Indonesië, Gianyar

Selamat malam! Goedenavond, ook al is het in Nederland nog middag.

Zaterdagochtend stond de taxi om 09:45 uur voor de deur om ons naar het vliegveld te brengen, daar werden we opgehaald door de taxi van het Learning center waar we verblijven. Op het vliegveld moesten we, met al onze koffers, op zoek naar een Starbucks. Dit bleek nog een hele klus, we konden de weg niet vinden en hebben wel aan een paar mensen de weg gevraagd. Ook werden we door verschillende taxichauffeurs aangesproken die ons vroegen waar we heen moesten en of ze ons moesten brengen. Uiteindelijk hadden we de Starbucks gevonden en werden we keurig opgehaald. Er kwam een busje met daarin 2 staffleden én de taxichauffer, we vroegen ons af hoe we daar met z’n vieren bij in gingen passen met al onze koffers. Alle koffers zaten in de auto, nu moesten wij er nog bij in. Uiteindelijk zaten we met z’n vieren op de achterbank en de kofferbak zat tot het plafond vol met koffers, mét een van de staffleden. Het was dus lekker opgepropt in de auto, gelukkig was er airco!

Bij aankomst in het Learning center werden we naar onze kamers gebracht, het eerste wat opviel was het prachtige uitzicht. Ik deel een kamer met Lotte en Maileen en we hebben een balkon met een prachtig uitzicht over de rijstvelden en de zee! Na even van het uitzicht te hebben genoten gingen we onze spullen uitpakken om ze in de kast te leggen. Maar ja, we hebben een kast met z’n drieën. Het was dus even logisch nadenken, uiteindelijk hebben we nu kleren op de kast liggen en het bureau ligt vol met andere spullen. Ook moesten we onze klamboes ophangen, dit bleek nog een hele klus! De klamboes moesten we vastmaken aan de lamp, maar daar konden we niet bij. We moesten dus maar op een stoel op het bed staan om erbij te kunnen, na heel wat gedoe hingen ze eindelijk. Ik had alleen wel pech, want die van mij viel er zondagmorgen af, dus ik moest hem weer opnieuw ophangen. Na alles te hebben opgeruimd besloten we schoonmaakmiddelen te kopen, zodat we de kamer en de badkamer even goed schoon konden maken, want dit was toch niet heel goed gebeurd. Maar nadat het schoon was konden we heerlijk genieten van onze kamer, met airco en prachtig uitzicht! Het blijkt hier op het platteland toch wel iets warmer dan in de stad, we gingen een klein stukje lopen, maar we hadden het meteen warm. ’s Avonds wilde ik even lekker afkoelen onder de douche, dit was ook echt letterlijk afkoelen, we hebben namelijk alleen koud water.

Zondag wilden we even lekker uitslapen, toch is dit plan niet helemaal gelukt. Rond 9 uur werden we gewoon ons bed uitgebrand door de zon, dus we gingen toch maar ons bed uit. Vlakbij het Slukat Learning Center, waar we verblijven, zit een hotel met zwembad waar we gratis heen kunnen. Zondag zijn we dus naar het zwembad gegaan. Wanneer je in het zwembad ligt heb je een prachtig uitzicht over de zee en het zwarte strand, ook zijn er heerlijke bedjes en strandstoelen die we kunnen gebruiken. Nog een wijze les van de dag: val niet in slaap in de zon, middenop de dag. Ik was aardig verbrand aan de voorkant. 's Middags hebben we bij het Learning center traditionele dansles en yogales gevolgd. Vooral de traditionele dansles was een bijzondere ervaring.

Maandag begonnen dan eindelijk de lessen. Ik geef les op maandag t/m donderdag van 15:30 uur tot 17:00 uur aan Basic klassen (9 t/m 12 jaar) en van 17:00 uur tot 18:30 uur aan Intermediate klassen (13 t/m 16 jaar). De klassen, zowel Basic als Intermediate, worden verdeeld in niveaus 1 t/m 3. Niveau 1 is het laagste niveau en niveau 3 is het hoogste. In de Basic 1 klassen bleek het soms nog best ingewikkeld om je verstaanbaar te maken aan de kinderen, dus dat werd beginnen bij de basis en uitleggen met handen en voeten. De klas wordt geopend en gesloten met een gebed, dat de kinderen zelf uitvoeren. ’s Avonds werden we uitgenodigd voor een dansvoorstelling van de kinderen van het Learning center. Het was een prachtige traditionele dansvoorstelling, met mooie kostuums en schmink.

Dinsdagmorgen besloten we om een scooter te gaan huren. Bijna iedereen hier rijdt op een scooter en het je bent veel sneller op je bestemming dan met een taxi, ook is het wel fijn dat je niet steeds afhankelijk bent van de tijden van de taxi’s.
Woensdagmorgen werden we door de staffleden meegevraagd naar een crematie ceremonie. We kregen een Saron aan, traditionele Indonesische kleding, daarna gingen we naar de plaatselijke begraafplaats. Het was erg bijzonder om te zien hoe anders een crematie hier is dan in Nederland, in Indonesië wordt een crematie gevierd als feest. De lijken worden op mooie altaren in een optocht naar de begraafplaats gebracht, hier worden de lijken in een ander mooi versierd altaar gelegd. De altaren die wij zagen waren in de vorm van een koe, hier werden de lijken ingelegd en de koe wordt verder volgestopt met offers zoals eten en kleding. Hierna wordt alles tegelijk in brand gezet en bijna het hele dorp kijkt toe. Ik zeg bewust lijkEN, de mensen wachten hier soms een tijdje met de crematie, zodat de kosten gedeeld kunnen worden. Het kan soms zijn dat arme mensen wel een jaar moeten wachten tot de overledene gecremeerd kan worden, tot die tijd wordt de overledene dus begraven. Het was erg bijzonder om dit mee te maken. ’s Avonds na de lessen hebben we een Indonesische les gehad hier op het Learning center, waarin de basis wordt gelegd voor de Indonesische taal. Deze lessen gaan we nu twee keer per week volgen, op maandag en woensdag.

Vanmorgen besloten we op de scooter naar Ubud te gaan om de markt en een grote supermarkt te bezoeken. Op de markt hebben we zelf ook een Saron gekocht, wanneer je bijvoorbeeld een tempel in gaat ben je verplicht om deze te dragen, het is dus wel handig om een te hebben.
En nu heb ik lekker weekend. Voor dit weekend staan er al weer leuke dingen gepland om het eiland te verkennen. Een reis naar het noorden waarbij we rijstvelden, tempels en dolfijnen tegenkomen. Er is dus genoeg te beleven hier!

• 11 September 2014 - 16:57

Ingie:

Tof hoor wat je daar allemaal doet en meemaakt. Leuk om je verhalen te lezen :-)

• 11 September 2014 - 17:15

Bertina:

Leuk verslag weer Doortje! Ik kijk er er steeds naar uit om je nieuwe belevenissen te lezen! Wat bijzonder en indrukwekkend is het wat je in zo korte tijd al hebt meegemaakt in Bali. Ik zie graag nog een foto van jullie in sarong!!! Heel veel plezier dit weekend (niet te hard rijden op de scooter) tussen de dolfijnen en in de rijstvelden. Dikke knuffel van mij en we skypen binnenkort weer :) xxx

• 12 September 2014 - 22:54

Kerstin( Moeder V Maileen):

ik vond de reisverslag van jou ook zeer interessant!!!!!! VERHEUG me al op de volgende verslagen. Ga zo door en geniet v jullie belevenissen!!!!!! lg groeten ook aan Maileen en Lotte

• 14 September 2014 - 21:33

Bert En Felice:

Hi Dorieke,

Mooi verhaal en een super belevenis daar in Bali! Geniet er maar lekker van en groeten van je familie uit het Nijmeegse.

• 15 September 2014 - 21:57

Karel Eggen:

Beste Dorieke,

Mooi om te lezen wat jullie allemaal ondernemen.
    Ik wens je nog heel veel plezier op Bali en succes met het lesgeven.
    Doe de hartelijke groeten aan Lotte en Maileen.

Vriendelijke groeten Karel.